Tutustu autoilun alkuaikoihin ja siihen, miten yli sata vuotta sitten valmistetut autot ovat vaikuttaneet nykypäivään. Lue lisää auton historia tältää!
Auton historia höyryautoista nykypäivään
Kukaan meistä ei pystyisi kuvittelemaan maailmaa ilman autoja. Niistä on muodostunut tärkeä apuväline ja kulkuneuvo kaikenlaisessa liikkumisessa paikasta toiseen. Kiireisten nykyihmisten on vaikea kuvitella aikoja, jolloin kuljettiin kävellen tai hevosella. Ensimmäiset kunnolliset ideat omalla virtalähteellään kulkevista autoista, eli automobiileista, syntyivät yli kaksi sataa vuotta sitten. Ensimmäinen sysäys autojen kehitykselle tapahtui jo 1700-luvulla, jolloin Isaac Newton esitteli ideansa ensimmäisestä, ilman hevosta liikkuvasta ajoneuvosta. Newtonin keksinnön ansiosta kehitettiin ensimmäinen höyrypurkauksista voimansa saava moottori. Historian kirjoihin kirjattu Nicolas Josef Cugnotin vuonna 1769 valmistama, kolmipyöräinen höyryauto oli ensimmäinen laatuaan. Autojen kehitys oli alkanut.
Höyryautojen jälkeen kehityksen seuraava askel otettiin vuonna 1808. Ranskalainen keksijä ja poliitikko Francois Isaac de Rivaz rakensi tuolloin ensimmäisen auton, jossa oli vedyllä toimiva polttomoottori. Vuonna 1864 Siegfried Marcus kehitti ensimmäisen bensiinillä toimivan polttomoottorin, jonka hän asensi työntökärryihin. Marcuksen seuraavan yli 20 vuoden aikana tekemä työ moottorien parissa vaikutti merkittävästi myöhempiin moottoreihin. Vuonna 1888 hän esitteli uuden, parannetun version aikaisemmasta polttomoottorimallista, mutta tällä kertaa se oli nelitahtinen. Myöhemmin hän lisäsi siihen vielä ohjauksen, jarrut ja kytkimen. Marcuksen vuoden 1888 polttomoottorimallia pidetään edelleen nykyautojen moottorien tärkeimpänä esikuvana. Sen dieselmalli tuli markkinoille Rudolf Dieselin kehitystyön tuloksena 1800-luvun lopulla.
Berta Benz sysäsi autoilua eteenpäin
Vuonna 1888 Berta Benz päätti uhkarohkeasti ottaa miehensä, Karl Benzin, suunnittelemat ”hevosettomat vaunut” ja ajaa niillä ennennäkemättömästi yli 100 kilometrin matkan Mannheimista Pforzheimiin. Tempaus sai runsaasti huomiota, ja sitä pidetään yhtenä merkittävimmistä tapahtumista pitkänmatkan autoilun historiassa. Karl Benzin kolme vuotta aikaisemmin suunnittelemassa automallissa käytettiin bensiinillä kulkevaa, nelitahtista polttomoottoria, ja se nimettiin Benz Patent-Motorwageniksi. Benzin nimeä kantaa nykyaikana hänen perustamansa Benz-yhtiö eli tuntemamme Mercedes-Benz. Samaan aikaan myös toinen saksalainen, Gottlieb Daimler, kehitti oman versionsa polttomoottorista, mutta se jäi Benzin keksinnön jalkoihin. Hänen kanssaan teki yhteistyötä Nicolaus Otto, joka kehitti ja patentoi nykyisissäkin autoissa käytetyn ottomoottorin.
Benzin ja Daimlerin keksinnöt aloittivat autojen sarjatuotannon
Benzin moottorin ja Daimlerin pari vuotta myöhemmin kehittämän pienemmän mutta nopeamman moottorin ansiosta autoteollisuus harppasi aimo askeleen eteenpäin. Sekä Benz että Daimler perustivat omat autoyrityksensä, joissa he valmistivat tuottamiaan moottoreita ja automalleja kehittäen niistä yhä uudempia malleja. Myös Ranskassa autovalmistus alkoi nousta tärkeään asemaan, ja 1800-luvun lopulla autojen kehitys ja valmistus alkoi myös Amerikassa. Euroopassa autojen tuotanto ja myynti kasvoivat merkittävästi ennen ensimmäistä maailmansotaa, ja Daimlerin perustama Daimler-Motoren-Gesellschaft-yhtiö alkoi kehitellä vuonna 1900 ensimmäistä Mercedes-automallia. Ensimmäisen maailmansodan jälkeisten aikojen huonon taloudellisen tilanteen takia Benzin ja Daimlerin yritykset yhdistyivät vuonna 1926 yhtiöksi nimeltä Daimler-Benz. Kaksi vuotta myöhemmin nimi vaihtui Mercedes-Benziksi.
Amerikkalaisten autojen massatuotanto
Amerikassa autojen massatuotanto oli alkanut jo 1900-luvun alussa Oldsmobilen autotehtaassa Michiganissa. Vuonna 1913 liikemies Henry Ford päätti laajentaa Oldsmobilen liukuhihnatuotantoideaa ja tehdä aivan uudenlaisen, liikkuvan kokoonpanolinjan omaan tehtaaseensa Highland Parkissa, Michiganissa. Henry Fordin yhtiö Ford Motor Company oli jo aikaisemmin tuottanut useita automalleja, joista kuuluisin on vuonna 1908 esitelty T-malli. Siitä tuli hitti ympäri Amerikkaa, ja mallia valmistettiin yli 15 miljoonaa kappaletta koko sen tuotantoaikana aina vuoteen 1927 asti. Ford mullisti amerikkalaista autoteollisuutta tuotantoideoillaan ja tarjoamalla työntekijöilleen turvallisen työympäristön lisäksi kaksinkertaisen palkan. Tehokkuutensa ansiosta Ford laajensi nopeasti myös Eurooppaan.
Kohti sähköautojen vallankumousta
Ennen toista maailmansotaa autojen massatuotannosta oli tullut arkipäivää, ja autosuunnittelijat alkoivat keskittyä enemmän ajokkien ulkonäköön. Amerikan autoteollisuus kärsi kuitenkin suuresta lamasta, jonka seurauksena kymmenet tehtaat sulkivat ovensa. Euroopassakin vain suurimmat tehtaat jatkoivat toimintaansa. Kehitystyö jatkui 1950-luvun aikana, jolloin keskityttiin pääosin mallien uudistamiseen ja pieniin innovaatioihin, kuten automaattivaihteiston ja ohjaustehostimen kehittelyyn. Autoissa ei tapahtunut mitään mullistavaa ennen 1900-luvun loppua, jolloin Amerikassa alettiin kiinnittää huomiota autojen päästöihin ja katse siirtyi sähköautoihin. Amerikan markkinat päättivät keskittyä ainoastaan niiden kehittämiseen, jonka takia sähköautoja ei koskaan valmistettu massatuotantona. Nykyaikana sähköautoja valmistetaan ja käytetään jo laajasti, ja niiden kehitykseen ja tuotantoon panostetaan ympäri maailmaa.
Lue lisää maailman suurimmat autot.